Local Dimming | لوکال دایمینگ چیست

Local Dimming | لوکال دایمینگ چیست

لوکال دایمینگ چیست؟

این روزها اصطلاحات زیادی در هنگام خرید تلویزیون به گوش می خورد. نوع پنل، رفرش ریت، اچ دی آر ، دالبی و.. که یکی از آنها لوکال دایمینگ (Local Dimming) به معنای نوردهی محلی است. ویژگی لوکال دایمینگ که در تلویزیون های LED وجود دارد باعث می شود نور پس زمینه در پشت قسمت هایی از صفحه نمایش که مشکی است، کمرنگ شود تا تصویر دقیق تر و جذاب تری ارائه دهد. این ویژگی باعث می شود که افراد سیاه پوست و به طورکلی رنگ های تاریک در فیلم های با صحنه های تاریک خیلی بهتر دیده شوند و این خود یک امتیاز بزرگ است.
پس لوکال دایمینگ چراغ های پشتی را با تصویر مطابقت می دهد و با این کار نسبت کنتراست را بهبود می بخشد؛ نتیجۀ این کار نسبت کنتراست بالاتر و نتیجتا دقت تصویر بالاتر است.
اهمیت لوکال دایمینگ کجا معلوم می شود؟ هنگام تماشای صحنه های تاریک در اتاق های تاریک.

تاثیر لوکال دایمینگ بر کیفیت تصویر

اهمیت Local Dimming

کاربرد لوکال دایمینگ در تلویزیون چیست

لوکال دایمینگ یا نوردهی محلی در واقع به معنای افزایش عمق کنتراست است. از این رو عملکرد لوکال دایمینگ در تماشای صحنه های تاریک در یک اتاق تاریک بیشترین تفاوت را ایجاد می کند؛ چون لامپ های موجود در اتاق باعث می شوند تلویزیون نور آنها را منعکس کند بدین ترتیب شما تاثیر لوکال دایمینگ را در اتاق روشن زیاد درک نخواهید کرد.
لوکال دایمینگ می تواند از کیفیت قابل ملاحظه ای برخوردار باشد اما در عین حال می تواند منجر به از دست رفتن جزئیات در اطراف قسمت های روشن شود. چون همانطور که گفتیم اطراف اشیاء روشن در پس زمینه های تاریک کم نور می شود و این کمرنگ شدن یعنی از بین رفتن جزئیات.

اگر لوکال دایمینگ از ویژگی های جذاب تلویزیون برای شماست حتما تست انجام شده در این مورد را بخوانید و نتایج آن را مقایسه کنید.

تست لوکال دایمینگ

تعداد و اندازۀ نقاط کم نور :
هنگام استفاده از Local Dimming چراغ های پشت LED به گروه های مختلفی تقسیم می شوند و با توجه به تصاویر کم رنگ یا پررنگ می شود؛ این گروهبندی است که موجب افزایش نسبت کنتراست و دقت تصویر می شود. چراغ مربوط به بخش هایی از تصویر که قرار است روشن باشد پر نور می شود و باقی قسمت ها کم نور می شود.
پاسخگویی (Responsiveness) :
یکی از ایرادهای لوکال دایمینگ این است که با حرکت اشیاء روشن بر روی پس زمینۀ تاریک، کاملا همزمان نیست. یعنی بین تغییر مکان نقطۀ روشن در تصویر و کم نور شدن/پر نور شدن چراغ های پشت LED مقداری تاخیر وجود دارد که این تاخیر موجب افت کیفیت می شود. 
نوع نور پس زمینه :
نور پس زمینه به پیکربندی چراغ های پشت آن مربوط است ، بطوری که نوع آن در موثر بودن لوکال دایمینگ بطور مستقیم در ارتباط است.
نورپردازی مستقیم نشان می دهد که LED ها در سرتاسر صفحه در پشت پنل قرار دارند و مانند LCD نیست. تلویزیون هایی نیز وجود دارند که فقط در پشت لبه ها دارای لامپ LED هستند (معمولا لبه های کناری)، و این LED ها وظیفۀ روشنایی کل صفحه را بر عهده دارند.
این سه روش که در زیر تصویر آنها را آورده ایم در لوکال دایمینگ کاملا متفاوت عمل می کنند.

کاربرد local dimming

تلویزیون های با روشنایی مستقیم فقط کافیست ویدئو را تجزیه تحلیل کنند و نقاط کم نور را شناسایی کنند و سپس LED هایی که مستقیما پشت آن قسمت ها قرار دارند را کم نور کنند.

تلویزیون هایی که فقط در لبه ها دارای چراغ هستند (سومین تصویر) چون در تمام صفحه نمایش تقسیم نشده اند طبیعتا Local Dimming با دقت کمتری در آنها انجام می شود. استفاده از لوکال دایمینگ در این نوع تلویزیون ها معمولا منجر به کمرنگ تر شدن باندهای افقی یا عمودی صفحه نمایش می شود.

پس خلاصه بگوییم که اگر می خواهید نور دهی محلی یا لوکال دایمینگ بهتری داشته باشید یک تلویزیون با نوردهی مستقیم تهیه کنید (حالت وسط در تصویر فوق).
 

رتبه بندی

لوکال دایمینگ بر پایۀ تصور ذهنی ما از ایجاد نور کمرنگ در تلویزیون استوار است. اما فقط این کم رنگ شدن در لوکال دایمینگ موثر نیست، یعنی به فاکتورهای دیگری نیز بستگی دارد که به 2 مورد آن بسنده می کنیم:

  1. اندازۀ چراغ های پس زمینه : چراغ های پس زمینه که در بالا شرح دادیم، هر چه کوچکتر باشند بهتر است و عملکرد لوکال دایمینگ موثرتر خواهد بود.

  2. پاسخگویی : در این مورد دو حالت وجود دارد. لوکال دایمینگی که خیلی سریع به حرکات پاسخ می دهد باعث شکوفایی می شود و نتایج بسیار عالی به نمایش در می آورد. اما لوکال دایمینگی که آهسته است؛ یعنی در واقع تلویزیونی که کند است و به عبارتی زمان پاسخش بالاست اشیاء روشنی که در حال حرکت هستند را تاریک می کند! یعنی استفاده از لوکال دایمینگ در تلویزیون های کند موجب تاری حرکت می شود!

اصلا چرا لوکال دایمینگ وجود دارد؟

کنتراست تلویزیون های LCD و LED بیشتر از 10 سال است که دارای مقدار ثابتی (5000) است و هنوزم که هنوز است رنگ مشکی یک مشکی مطلق نیست و در بهترین حالت به رنگ خاکستری بسیار تیره است و دلیل این امر را نیز دیدیم؛ این بود که مدل های LED و LCD دارای نور پس زمینه هستند. به این معنی که این تلویزیون ها به چراغ های پشت پنل تکیه می کنند تا تصویر قابل مشاهده باشد. پس رنگ سیاه روشن تر از آنچه هست نمایش داده می شود و سیاه مطلق نیست. این مسئله موجب شده است که کنتراست کاهش یابد.

در تلاش برای رفع این مشکل، برخی از تلویزیون های LED سراغ لوکال دایمینگ رفتند. LEDها از Local Dimming برای هدف قرار دادن قسمت های تاریک صفحه و تاریک کردن نور پس زمینه در آن مناطق استفاده می کنند. نتیجه این است که قسمت های تاریک تاریک تر می شوند و مابقی قسمت ها همانطور که باید روشن خواهد ماند، بنابراین تضاد بین تاریکی و روشنی افزایش می یابد.

تنظیمات مرتبط با لوکال دایمینگ

  1. کنتراست (Contrast) : تنظیم کردن کنتراست مستقیما بر صفحه تلویزیون تاثیر می گذارد نه بر لوکال دایمینگ! اگر به دنبال تضاد عمیق بین تاریک و روشن هستید؛ بله اولین گزینه ای که باید تنظیم کنید کنتراست است. اما توجه داشته باشید که تضاد بیش از حد نیز موجب از بین رفتن جزئیات تصویر می شود.

  2. اوج روشنایی (Peak brightness) : برخی از تلویزیون ها شامل تنظیماتی هستند که می توانند رنگ سفید را روشن تر کنند. این عمل مانند اصل لوکال دایمینگ عمل می کنند اما برعکس انجام می شود چون تمرکز روی رنگ سفید است نه سیاه.

  3. میکرو دایمینگ (Micro Dimming) : میکرو دایمینگ از ویژگی های سامسونگ است. این گزینه ویدئو را در تلاش برای تقلید از لوکال دایمینگ پردازش می کند. این گزینه نور پس زمینه را کم نمی کند اما در عوض کنتراست مناطق مختلف تصویر را تغییر می دهد.

  4. CE دایمینگ (CE Dimming) : سی ای دایمینگ نیز از تنطیمات تلویزیون های سامسونگ است و باعث کاهش نور LED های پنل می شود. اما بصورت لوکال یا محلی نیست. به این صورت است که در طول صحنه های تاریک، روشنایی کل صفحه را کم می کند.

  5. فریم دایمینگ (Frame Dimming) : این گزینه تقریبا معادل لوکال دایمینگ لبه دار است (حالت سوم تست که در بالا آوردیم) اما دارای مناطق کمتری است. به جای تغییر نور برای یک منطقه خاص از صفحه نمایش، روشنایی کل قاب صفحه را تغییر می دهد. گزینۀ جالبی نیست اما از هیچ یعنی از NO Dimming بهتر است.

  6. HDR : یک تلویزیون که پیاده سازی خوبی برای لوکال دایمینگ داشته باشد در HDR نیز کارایی خوبی خواهد داشت زیرا می تواند بیشتر نکات برجسته را روشن کند.

جمع بندی و نتیجه گیری بابیرُز

لوکال دایمینگ یا نوردهی موضعی ویژگی ای است که باعث می شود نور پس زمینۀ تلویزیون های LED برای بهبود عمق رنگ مشکی کمرنگ شود. این قابلیت برای افرادی که در تلویزیون LED صحنه های تاریک تماشا می کنند و سیاه ها و سفیدهای عمیق می خواهند، بسیار مفید است. اما از آنجا که همیشه مشکلات جانبی وجود دارد، لوکال دایمینگ در همۀ تلویزیون ها و یا برای همۀ بینندگان مفید نیست. به این خاطر است که فروشگاه بابیرُز هر چند وقت یکبار یک تلویزیون را زیر ذره بین قرار می دهد و تک تک ویژگی های آن را ( من جمله لوکال دایمینگ) مورد بررسی قرار می دهد، چون ویژگی هایی مانند Local Dimming از یک تلویزیون به تلویزیون دیگر متفاوت است.

مشاوره رایگان خرید لوازم خانگی از بانه

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما