بررسی تفاوت و کارآیی آون توستر، مایکروویو، مایکروفر و سولاردوم

بررسی تفاوت و کارآیی آون توستر، مایکروویو، مایکروفر و سولاردوم

آون توستر

یکی از دستگاه‌هایی که این روزها نسبتا جای خود را در خانه‌ و آشپزخانه ما ایرانی‌ها باز کرده است، آون توستر است. آون توستر یا فر برقی ظاهری شبیه به مایکروویو دارد با این تفاوت که کاربردهای آن شبیه به فر است. دستگاه آون توستر دارای یک جوجه گردان و 3 ولوم برای تنظیم زمان و درجه حرارت پخت می باشد. آون توستر از خیلی نظرها شبیه مایکروویو است. اما برخلاف مایکروویو که خود را به عنوان یک کالای نسبتا لوکس در خانه‌های ایرانی معرفی کرده، این دستگاه اینگونه نیست و قیمت پایین تری نسبت به مایکروویو دارد.

بررسی تفاوت و کارآیی آون توستر، مایکروویو، مایکروفر و سولاردوم در فروشگاه بابیروس

مایکروویو

مایکروویو که از دو کلمه Micro و Wave تشکیل شده، به معنای امواج با طول موج کوتاه و تعداد نوسانات بسیار بالا می باشد. امواج دارای طول موج کوتاه، هنگام برخورد به ماده، چنان موجب ارتعاش و تغییر قطب های منفی و مثبت موجود در آن می شوند که این جنبش بالای مولکول ها موجب به هم خوردن شدید آن ها و ایجاد اصطکاک در مولکول ها و در نهایت سبب گرم شدن آن ماده می شود. هر چه غذا رطوبت بیشتری داشته باشد سریع تر تحت تاثیر این امواج قرار می گیرد. در روشهای پخت متداول مانند حرارت خشک، حرارت مرطوب و روش پخت با چربی و روغن (سرخ کردن) همگی حرارت از منبع حرارتی خارجی به ماده غذایی داده شده و ماده غذایی گرم می شود. اما در پخت با مایکروویو حرارت در داخل ماده غذایی تولید می گردد. با این روش زمان پخت بسیار کوتاه می گردد طراحی اجاق های مایکروویو به گونه ای است که امواج در اجاق محبوس شده و تنها زمانی ساطع می شوند که اجاق روشن و درب آن بسته باشد.

بررسی تفاوت و کارآیی آون توستر، مایکروویو، مایکروفر و سولاردوم در فروشگاه بابیروس

مایکروفر

مایکروفر می‌تواند با امواج الکترومغناطیسی و با سرعت بالایی، باعث به جریان افتادن مولکول های آب موجود در موادغذایی شود و با گرم‌کردن سریع این مولکول‌ها، غذا را در مدت زمان اندکی بپزد یا گرم کند. از آنجا که قدرت نفوذ این امواج به تمام سطح غذا یکسان نیست، باید برای پختن یا گرم‌شدن تمام قسمت‌های موادغذایی، هر چند دقیقه یک‌بار، غذا را زیر و رو کرد. دستگاهی که تمام قابلیت یک مایکروویو را دارا می باشد و فقط چند نوع حرارت دهی نیز به آن اضافه شده ؛ مثل حرارت سه بعدی، کانوکشن، فن و گریل از پشت.

بررسی تفاوت و کارآیی آون توستر، مایکروویو، مایکروفر و سولاردوم در فروشگاه بابیروس

سولاردوم

فناوری ابداعی کمپانی ال جی است که در واقع ترکیبی از فناوری مایکروویو و امواج گرمایشی نوری می باشد. در سولاردام، سیستم پخت مایکروویو وجود دارد اما المنت های نوری نیز به سیستم اضافه گردیده است. در بالای محفظه پخت فر سولاردام یک هیتر ذغالی قرار گرفته است. این هیتر نوعی المنت نوری است که در داخل آن رشته های زغال قرار گرفته و امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا تولید می نماید. علاوه بر هیتر زغالی در قسمت بالا، در کف محفظه پخت نیز یک سیستم مگاهیتر شامل چند نوع هیتر سرامیک و هالوژنی تعبیه گردیده که امواج گرمایشی نورانی را از سمت پایین به مواد غذایی می تابانند. محفظه پخت نیز در سولاردام بر خلاف دستگاه های متداول که به شکل چهارگوش می باشند، به صورت مدور و استوانه ای ساخته شده تا امواج گرمایی را بهتر بر روی مواد غذایی منعکس نماید.

در سولاردام ترکیب مایکروویو و امواج گرمایشی نور است که عمل پخت را به انجام می رساند. این ترکیب موجب می گردد تا دمای ماده غذایی در مدت 5 دقیقه به 320 درجه برسد . این سرعت گرم شدن موجب می گردد تا سرعت پخت تا سه برابر آون های المنتی معمولی و تا 1.5 برابر فر مایکروویو گردد. به همین جهت سرعت بالای پخت موجب می شود تا مواد مغذی موجود در غذا بیشتر حفظ شده و غذا مغذی تر و خوش طعم تر گردد.

بررسی تفاوت و کارآیی آون توستر، مایکروویو، مایکروفر و سولاردوم در فروشگاه بابیروس

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما