نحوه عملکرد فیلتر بهداشتی هپا (HEPA) در جاروبرقی

نحوه عملکرد فیلتر بهداشتی هپا (HEPA) در جاروبرقی

HEPA یعنی چه

آلودگی هوا یکی از مشکلات عمده امروز است. آلودگی چه در داخل و چه در خارج محیط خانه باعث آسیب های جدی به اندام تنفسی ما می شود. اگرچه آلودگی توسط ما کنترل نمی شود ولی ما قطعا می توانیم حداقل در محیط خانه اقداماتی جهت جلوگیری  از آلودگی و ایجاد آلرژی انجام دهیم.
بسیاری از ذرات گرد و غباری که از بیرون وارد خانه می شوند قابل مشاهده نیستند و خیلی از آنها مشکلات تنفسی را به همراه خواهند داشت که میتوان با استفاده از فیلتر بهداشتی HEPA این مشکل را حل کرد!


آیا فیلتر هپا قابل شستشو است؟

اما این هپا یعنی چه؟

HEPA مخفف High Effeciency Particulate Air است که به فیلتر بهداشتی هپا اختصاص یافته است و بطورکلی یعنی یک هوای با کارایی و بازدهی بالا. این فیلتر بعنوان بخشی از دستگاه های تصفیه کننده هوا و جاروبرقی ها برای غلبه بر آلودگی ها و هوای حاوی ذرات گرد و غبار و میکروارگانیسم بکار می رود.
یک تصفیه کنندۀ هپای واقعی قادر است 99.97% از ذرات 0.3 میکرونی را جذب کند. بنابراین هپا کارآمدترین فیلتری است که به ما اجازه می دهد در یک هوای تازه و بهداشتی تنفس کنیم. تصفیه کننده HEPA در ابتدا توسط صنعت هسته ای تولید شد تا ذرات خطرناک رادیواکتیو را جذب کند اما در حال حاضر به طور عمده در تصفیه کننده ها و جاروبرقی ها استفاده می شود.

HEPA چگونه کار می کند

اساسا فیلتر مانند یک آبمیوه گیری عمل می کند که دارای حفره های کوچک برای جذب ذرات بزرگ مانند گرد و غبار، خاک و مو است. اما ذرات تمام کوچک را نمی‌توان با فیلتر معمولی از بین برد، اینجاست که هپا مطرح و دسته بندی می شود. بنابراین تصفیه‌کنندۀ HEPA به طور عمده به منظور جلوگیری از وجود ذرات کوچک در هوا معرفی شد.
این فیلتر از دو لایه تشکیل شده است لایۀ بیرونی بعنوان یک فیلتر پایه برای جلوگیری از ذرات گرد و غبار بزرگ عمل می کند. لایۀ داخلی متحرک برای کار روی ذرات ریزتر.
لایه داخلی مانند بیرونی نیست که عملکردش مثل آبمیوه‌گیری باشد. لایۀ داخلی ذرات را با تکنیک های مختلف تکه تکه می کند که شامل سه دسته هستند
Deffusionذراتی هستند که بسیار ریزند و احتمال گیر کردن و به دام افتادنشان در فیلتر کم است. این Deffusion با انحراف مسیر ذره باعث می شود که سرعتش کمتر شود و با طی کردن یک مسیر طولانی احتمال به دام افتادنش را بالا می برد.
impact : ذراتی هستند نه بسیار بزرگ و نه بسیار ریز که با یک حرکت ضربه ای به الیاف فیلتر برخورد کرده و به آن می چسبند ، ایمپکت برای این دسته از ذرات است.
Interception : ذراتی هم که درشت هستند در همان ابتدا گیر کرده و نمی‌توانند عبور کنند.
در عکس زیر نمودار مربوط به این سه حرکت را می بینید


نحوه عملکرد فیلتر هپا
 

انواع فیلتر هپا

یک فیلتر هپای ایده آل در بهترین تصفیۀ هوا ؛ در دقیقه می تواند 99.97% از ذرات گرد و غبار 0.3 میکرونی را حذف کند و فقط یک فیلتر هپای واقعی می تواند به این رقم دست یابد و بدین ترتیب شما می‌توانید بفهمید که فیلترتان در چه حد کاراست.
فیلتر هپا بسته به میزان کارایی‌اش با برچسب های A تا E طبقه بندی می شود. برچسب A با حداقل کارایی و نوع E کارآمدترین هپا است که برای برنامه‌های درجه دفاع بکار می رود. برای یک جاروبرقی، سطح A کفایت می کند و به این معنی نیست که ناکارآمد باشند.

فیتر هپا چگونه تمیز می شود

اهمیت وجود HEPA در جاروبرقی

حتما این روزها کلمۀ HEPA در هنگام خرید جاروبرقی به گوشتان خورده است. جاروبرقی دارای فیلتر هپا.. با فیلتر هپا و بدون آن مگر فرق می کند؟
بله. 
بسیاری از آلودگی ها و گرد و غبارهایی که بحث کردیم در حالت عادی برای ما مشکل آفرین نیستند. مگر ذرات میکروسکوپی چسپیده به فرش چه ضرری در تنفس می توانند داشته باشند؟ مشکل اینجاست که ما خودمان باعث تحریک آنان می شویم. مشکل اینجاست که جدای از آلودگی های موجود ما خودمان باعث ایجاد آلودگی هستیم هنگامی که از جاروبرقی استفاده می کنیم! حتما برایتان پیش آمده است که هنگام جارو کشیدن (مخصوصا هنگامی که تازگی اش را از دست داده باشد) متوجه پس دادن گرد و غبار از قسمت پشت جاروبرقی شوید. بله این همان ذراتی هستند که جاروبرقی نتوانسته آنها را جذب کند و دارد دوباره به هوای بیرون پس می دهد. و این یعنی بعد از جارو، هوای خانه را پر از یک عالمه گرد و غبار بسیار ریز کرده ایم.
کاربرد و اهمیت وجود هپا در جاروبرقی در اینجا خودش را نشان می دهد.
در واقع این اتفاق هنگامی می افتد که جاروبرقی ما فیلتر هپا نداشته باشد. وقتی هپا روی جاروبرقی مان نباشد همه این ذرات به محیط خانه پس داده می شوند و این یعنی خطر..

هپا باید چند وقت به چند وقت تعویض شود؟

تعویض فیلتر HEPA به دو مورد بستگی دارد. اگر فیلتر تصفیۀ شما شامل یک فیلتر هپا و یک فیلتر کربن باشد فیلتر کربن باید ظرف 6 ماه عوض شود ولی تعویض هپا سالی یک بار کافی است.
البته این تعویض کردن به عوامل دیگری نیز بستگی دارد مانند سازندۀ فیلتر هپا ، میزان آلودگی محیطی که قرار است هپا در آن بکارگیری شود و.. . در نهایت تصفیه کننده های هوای معمولی نیاز به جایگزینی سالانه دارند و بهترین کارایی برای آنها 2 تا 3 سال در نظر گرفته شده است.

چگونه فیلتر هپا HEPA را عوض و تمیز کنیم

فیلترهای قابل شستشو: در فیلترها تمیز کردن و تعویض بسته به قابلیت شستشو داشتن یا نداشتن متغیر است. تعویض بیشتر در غیرقابل شستشوها مطرح است. شما فیلترهای قابل شستشو را هر زمان که بخواهید می توانید بشورید و نتیجتا کمتر عوض کنید (ترجیحا فقط با آب و بدون هیچ مواد شوینده ای) تا کارایی بهتری داشته باشد. قبل از نصب مجدد حتما از خشک شدن کامل فیلتر اطمینان حاصل کنید تا به دستگاهتان صدمه وارد نشود.

فیلترهای غیرقابل شستشو را سالی یک بار حتما باید تعویض کرد. می توانید هر چند ماه یک بار فیلترهای غیرقابل شستشو را نیز با ضربه های ملایم تمیز کنید. با ضربه دست فیلترتان را بتکانید تا گرد و غبارهای روی آن تا حدی جدا شود. درست است که با این حرکت فیلتر کاملا تمیز نمی شود ولی بهرحال در عملکرد جاروبرقی قطعا تاثیرگذار است

مزایای فیلتر هپا

  1. ذرات کوچک و بزرگ موجود در هوا را جذب می کند و بدین ترتیب هوای تازه تر و تمیزتری پس می دهد.

  2. بسیار مناسب برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی

  3. موجود در اندازه های مختلف (که به لحاظ بودجه با سطح نیاز شما سازگارتر باشد)

  4. بالاترین سطح کارایی را دارد (99.97%)

نتیجه گیری

انواع مختلف تصفیه کننده های هوا با تکنولوژی های متفاوت در بازار وجود دارد؛ HEPA ، کربن، یونیزه، UV و... .حتی برخی از آنها برای عملکرد پیشرفته و نتیجه بهتر ترکیبی هستند و دارای بیش از یک تکنولوژی می باشند. بنابراین در حد نیاز و بودجه تان بهترین اتنخاب را داشته باشید.
عملکرد اصلی فیلتر هپا برای حذف ویروس ها و گرد و غبار است بنابراین فیلترهای HEPA این روزها واقعا ارزش خرید دارند چرا که میزان آلودگی هوا با درصد زیادی در حال افزایش است. اگرچه هزینه بردار هستند اما مزایای زیاد آن (بخصوص برای افراد مبتلا به آسم، انواع آلرژی، بیماری های تنفسی و..) بسیار چشم گیر تر هستند. این فیلترها بطور بسیار موثری با درصد کارایی 99.97% کار می کنند و تنفس یک هوای سالم و تمیز ارزش آن را دارد که برایش هزینه کنیم.
در آخر اینکه شبه هپاهای بسیاری در انواع لوازم جعل بکار رفته است که کارایی هپای واقعی را هرگز ندارند پس مطمئن شوید که چه چیزی می خرید و از کجا می خرید. تقریبا تمامی جاروبرقی های موجود در بابیرُز دارای فیلتر هپای واقعی هستند که برای مشاهده آنها در برندهای بوش، فیلیپس، فکر و ناسا الکتریک میتوانید اینجا کلیک کنید. هدف و افتخار ما همیشه ارائه کالای اصلی به مشتریانمان بوده و خواهد بود.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما