تعریف خشک کن زئولیت در ظرفشویی بوش

تعریف خشک کن زئولیت در ظرفشویی بوش

خشک کن زئولیت

در اغلب ظرفشویی‌های موجود در بازار، خشک نمودن ظروف توسط المنت (جهت تولید گرما) و فن (جهت انتقال گرما به تمام ظروف) انجام می‌شود. این روش بسیار پر هزینه است و مصرف انرژی زیادی نیز به دنبال خواهد داشت. در ظرفشویی های جدید شرکت بوش، از تکنولوژی خاص و منحصربفردی به نام زئولیت (Zeolite) برای خشک‌کردن ظروف استفاده شده‌ است.

تعریف خشک کن زئولیت در ظرفشویی بوش

تعریف کلمه Zeolite

کلمه زئولیت (Zeolite) از دو واژه یونانی Zeo به معنی جوش و Lithos به معنی سنگ تشکیل شده است. زئولیت یک سنگ معدنیست که رطوبت را به خود جذب کرده و بر اساس واکنش شیمیایی که داخل آن رخ می دهد از خود حرارت ساطع می‌کند. این سنگ معدنی به دلیل ویژگی خاص و بسیار مفیدش برای حفاظت از محیط زیست، جایگزین مناسبی برای المنت ظرفشویی ها می‌باشد. همچنین بر خلاف تصور بسیاری از خریداران که سنگ زئولیت پس از مدتی از بین رفته و نیاز به شارژ مجدد دارد، طول عمر این ماده معدنی 50 سال بوده و این به معنای عدم نیاز به شارژ مجدد این ماده در ماشین ظرفشویی می باشد.

تعریف خشک کن زئولیت در ظرفشویی بوش

نحوه عملکرد زئولیت

ماده زئولیت با جذب نمودن کامل رطوبت و تبدیل آن به انرژی حرارتی روند خشک کردن ظروف را سرعت می بخشد. سنگ زئولیت علاوه بر خشک کردن کامل ظروف، هیچ اثری از لکه ها باقی نمی گذارد. همچنین به میزان 10 تا 15 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و با توجه به سرعتی که در روند خشک کردن ظروف دارد، مدت زمان چرخه ی شستشو را کاهش خواهد داد. در واقع زئولیت باعث می شود هر نوع ظرفی حتی ظروف پلاستیکی نیز کاملا خشک شده و خیلی سریع تر از حالت عادی خشک می شوند. زئولیت به دلیل خاصیت شیمیایی اش پس از جذب رطوبت، گرمای شدیدی تولید می‌کند؛ گرمایی که برای جوشاندن آب کافیست! این گرما باعث می شود داخل ظرفشویی به شدت داغ شود و قطره های آب به جا مانده روی ظروف بخار شوند. با استفاده از زئولیت، استفاده از انرژی الکتریکی برای خشک کردن حذف شده و نتیجه ی دلخواه حاصل می شود.

تعریف خشک کن زئولیت در ظرفشویی بوش

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما