مفهوم و کاربرد تاخیر ورودی یا Input Lag در تلویزیون

مفهوم و کاربرد تاخیر ورودی یا Input Lag در تلویزیون

Input Lag چیست

تاخیر ورودی یک تلویزیون مقدار زمانی است که طول می کشد تا تصویری که توسط یک منبع تولید می شود، بر روی صفحه نمایش ظاهر شود. در هنگام بازی کردن با تلویزیون این زمان را هنگام ایجاد یک ورودی و دیدن عکس العمل روی صفحه نمایش، تجربه خواهید کرد. این تاخیر ورودی بخصوص برای گیمرها خیلی مهم است و حساسیت های بالایی به این تاخیر ورودی دارند.

پس Input Lag چیست: تاخیر بین واکنش ورودی و صفحه نمایش
چه وقتی مهم است: هنگام بازی های ویدئویی یا وقتی که تلویزیون بعنوان مانیتور کامپیوتر استفاده می شود.

نکتۀ بابیروز: تاخیر ورودی و زمان پاسخ یکی نیستند! زمان پاسخ، زمان تغییر پیکسل از یک رنگ به رنگ دیگر است؛ که به طور قابل توجهی کوتاهتر از زمان تاخیر ورودی است. در واقع زمان پاسخ مربوط به تاری حرکت (Motion Blur) است.

اهمیت تاخیر ورودی تلویزیون

تاخیر ورودی فقط برای بازی های ویدئویی مهم است حالا چه بر روی کنسول باشد چه بر روی مانیتور رایانه. در بازی های سریع مانند تیراندازی و یا بازی های جنگی عکس العمل های سریع بسیار مهم هستند. تاخیر ورودی پایین می تواند در موقعیت های مختلف معانی مختلفی داشته باشد مثلا در بازی هنگام انجام یک واکنش سریع قبل از انجام هر حرکتی از سوی حریف و یا هنگام انجام مراحل یک ثبت نام طولانی؛ تاخیر در این دو پروسه بسیار متفاوت است. تاخیر ورودی مثلا در هنگام تماشای فیلم مهم نیست بنابراین تا شما یک گیمر نباشید تاخیرهای موجود شما را نگران نمی کند. بیشتر افراد متوجه تاخیر ورودی کمتر از 50 میلی ثانیه نمی شوند در حالی که گیمرهای رقابتی همیشه دنبال تلویزیون هایی با تاخیر ورودی پایین تر از 40 میلی ثانیه هستند.

تست بابیروز برای تاخیر ورودی تلویزیون

فروشگاه بابیروز کمترین زمان تاخیر ورودی در تلویزیون را ضبط و ثبت کرده است. میزان تاخیر را به تفکیک رزولوشن های موجود و همچنین نرخ تازه سازی یا همان رفرش (Refresh Rate) در زیر برای شما آورده است:

تاخیر ورودی 1080p 60Hz :
این تست تاخیر ورودی، کمترین تاخیری را که یک تلویزیون قادر است با سیگنال 1080p@60Hz بدست آورد، نشان می دهد. این رقم برای بیشتر گیمرها که دارای خروجی Full HD یا همان 1080P هستند مهم است مانند PS4 و Xbox One.
برای داشتن کمترین میزان تاخیر در اکثر تلویزیون ها لازم است که حالت بازی یا Game Mode را فعال کنید.
کی مهم است: هنگام بازی و استفاده از تلویزیون بعنوان رایانه
بهترین مقدار: کمتر از 40 میلی ثانیه
تفاوت قابل توجه: 15 میلی ثانیه


تاخیر ورودی 1440p 60Hz :
این تست شبیه به تست تاخیر ورودی 1080p است با این تفاوت که سیگنالی با وضوح بالاتر یعنی 1440p به تلویزیون ارسال می شود. لازم به ذکر است که فقط  Xbox One S و Xbox One X و کامپیوترها می توانند با سرعت 1440P بازی کنند و همۀ تلویزیون ها از ورودی 1440P پشتیبانی نمی کنند.

کی مهم است: هنگام بازی و استفاده از تلویزیون بعنوان رایانه
بهترین مقدار: کمتر از 40 میلی ثانیه
تفاوت قابل توجه: 15 میلی ثانیه


تاخیر ورودی 4K 60Hz :
این آزمایش نیز شبیه موارد فوق است بازم با این تفاوت که سیگنالی با وضوح بالاتر فورکی 60 هرتز به تلویزیون ارسال می شود. این مقدار تاخیر برای گیمرهای کنسولهای جدید مانند PS4 PRO و Xbox One X و رایانه های شخصی مناسب است و برای بازی های رقابتی سریع بسیار حائز اهمیت است.
کی مهم است: هنگام بازی و استفاده از تلویزیون بعنوان رایانه
بهترین مقدار: کمتر از 40 میلی ثانیه

تفاوت قابل توجه: 15 میلی ثانیه


تاخیر ورودی 8K 60Hz :
این تست شبیه به تاخیر فورکی 60 هرتز است با این تفاوت که سیگنال 8k به تلویزیون ارسال می شود. در حال حاضر هیچ وسیله بازی نمی تواند این رزولوشن را به تلویزیون ارسال کند اما در آینده رایانه های شخصی و کنسول ها قادر به بازی در این رزولوشن خواهند بود.
کی مهم است: هنگام بازی و استفاده از تلویزیون بعنوان رایانه
بهترین مقدار: کمتر از 40 میلی ثانیه

تفاوت قابل توجه: 15 میلی ثانیه


تاخیر ورودی 1080p 120Hz :
این تست بسیار سبیه به تست 1080p 60Hz است اما در اینجا سیگنال 120 هرتز به تلویزیون ارسال می شود. این برای کسانی مفید است که از بازی با سرعت بالا در رایانه لذت می برند. کنسول های بازی، Xbox One s و Xbox One x از خروجی 1080p 120hz پشتیبانی می کنند.
بطور کلی این نکته را بدانید که تاخیر ورودی 120 هرتز پایین تر از 60 هرتز است.

برای تاخیر ورودی 1440p 120Hz و همچنین 4K 120Hz نیز این تست دقیقا مانند تست فوق است فقط بجای سیگنال 1080 یک سیگنال 1440 و یا 4k به تلویزیون ارسال می شود.

تاخیر ورودی تلویزیون چگونه اندازه گیری می شود؟

تاخیر ورودی جزء مشخصات فنی رسمی تلویزیون نیست و به دو عامل متفاوت بستگی دارد: 1- نوع منبع 2- تنظیمات تلویزیون . ساده ترین راه برای اندازه گیری آن اتصال کامپیوتر به تلویزیون و نمایش یک تایمر یکسان در هر دو صفحه است. سپس از هر دو صفحه عکس بگیرید، اختلاف زمان موجود همان تاخیر ورودی خواهد بود. البته این یک مقدار تقریبی است و دقیق دقیق نیست چون کامپیوتر شما لزوما همزمان هر دو سیگنال را تولید نمی کند.

تاخیر ورودی تلویزیون

برای مثال در تصویر فوق تاخیر ورودی برابر یا 40 میلی ثانیه خواهد شد. البته در آزمایشات از یک دستگاه اختصاصی که فقط برای این منظور ساخته شده است استفاده می شود که بسیار دقیق تر از این روش دو صفحه است.

اصلا چرا تاخیر ورودی در تلویزیون وجود دارد؟

دلیل تاخیر ورودی تلویزیون چیست

سه عملکرد اصلی تلویزیون را به تاخیر می اندازد:

  1. دستیابی به تصویر منبع

  2. پردازش تصویر

  3. نمایش تصویر

​دستیابی یا کسب تصویر:
هرچه زمان دریافت تلویزیون برای گرفتن منبع تصویر بیشتر باشد، تاخیر ورودی بیشتر خواهد بود. تلویزیون های دیجیتالی جدید که از کابل HDMI در آنها استفاده شده است به شما امکان می دهد تا زمان دستیابی را به حداقل برسانید زیرا این کابل سیگنال دیجیتالی را که از طرف تلویزیون به راحتی پذیرفته می شود از منبع انتقال می دهد.
استفاده از اتصالات آنالوگ مانند کابل های کامپوننت و کامپوزیت تاخیر را کمی بیشتر می کند و این بدان دلیل است که تلویزیون قبل از نمایش باید سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کند و این فرآیند تبدیل به زمان نیاز دارد.

پردازش:
هنگامی که تصویر در یک فرمت قابل درک توسط پردازنده باشد حداقل برای برخی پردازش ها باید تصویر را تغییر دهد برای مثال:

  1. اضافه کردن پوشش ها (مانند منوها)

  2. تنظیم رنگ و روشنایی

  3. در هم آمیختن تصویر برای تابق با نرخ رفرش تلویزیون

​مدت زمان انجام این مراحل به سرعت پردازنده و میزان پردازش مورد نیاز بستگی دارد. اگرچه شما نمی توانید سرعت پردازنده را کنترل کنید اما می توانید با فعال و غیرفعال کردن برخی تنظیمات بر تعداد عملکردهایی که باید انجام شود کنترل داشته باشید. هرچه تنظیمات بیشتری فعال شوند، پردازنده برای دستیابی به کار بیشتری نیاز دارد.
برخی از تلویزیون ها دارای پردازنده دو هسته ای هستند و این می تواند به کاهش تاخیر ورودی کمک بزرگی بکند.

نمایش تصویر:
هنگامی که تلویزیون تصویر را پردازش کرد، آمادۀ نمایش بر روی صفحه است. این مرحله ای است که پردازنده تصویر را به صفحه ارسال می کند. صفحه نمی تواند فورا حالت خود را تغییر دهد و میزان زمان لازم به فناوری و اجزای تلویزیون بستگی دارد. متاسفانه هیچ راهی برای بهبود و یا کنترل مدت زمان در این مرحله وجود ندارد و برای همۀ تلویزیون ها این مدت زمان وجود دارد.

پس در ایده آل ترین تلویزیون و در شرایط ایده آل نیز تاخیر وجود دارد.

چگونه می توان به کمترین تاخیر در تلویزیون رسید؟

بیشتر تلویزیون ها می توانند به گونه ای تنظیم شوند که دارای تاخیر ورودی زیادی نباشند. بعنوان یک قاعده کلی و بدون توجه به نوع تلویزیون می توانید موارد زیر را برای رسیدن به نتیجه بهتر امتحان کنید:

  1. تلویزیونتان را بر روی حالت بازی (Game Mode) و یا حالت رایانه (PC Mode) تنظیم کنید.

  2. همۀ تنظیمات تلویزیون را غیرفعال (Disable) کنید.

​علاوه بر موارد فوق می توانید ترکیبات مختلفی از تنظیمات و حالت های ورودی را امتحان کنید تا به هر ترازی از تاخیر ورودی که دوست دارید برسید.

در اینجا مراحل لازم برای بدست آوردن حداقل تاخیر ورودی در تلویزیون از چند برند معتبر بازار را برایتان آورده ایم:

سامسونگ: به منو بروید و از قسمت جنرال گزینۀ Game Mode را بر روی ON تنظیم کنید.
( Menu > System > General and set ‘Game mode’ to ‘On).

سونی: به منو بروید و در تنظیمات تصویر گزینه Picture Mode را بر روی Game تنظیم کنید 
( Menu > Picture adjustments and set ‘Picture Mode’ to ‘Game).

الجی : به منو بروید و از تنظیمات عکس گزینه Picture Mode را بر روی Game تنظیم کنید.
(
Menu > Picture and set ‘Picture Mode’ to ‘Game).

Vizio : وارد تنظیمات عکس در منو شوید و گزینه Game Low Latency را بر روی ON تنظیم کنید.
(Menu > Picture > More picture and set ‘Game Low Latency’ to ‘On).

نکتۀ بابیروز : حالت بازی پردازنده های وقت گیر تلویزیون را غیرفعال میکند و به همین خاطر روی آن تاکید داریم. اما با این حال لزوما حالت بازی تنظیماتی نیست که کمترین میزان تاخیر ورودی را تضمین کند. برای رسیدن به زمان بهینه نیاز است که خودتان مقداری با تلویزیونتان ور بروید و تنظیمات آن را بررسی کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری بابیروز

تاخیر ورودی میزان زمانی است که بین انجام یک عملکرد با منبع و دیدن نتیجۀ آن روی صفحه نمایش می گذرد. این زمان در هنگام بازی و بویژه بازی های رقابتی سریع اهمیت بسیار بالایی دارد. تاخیرهای زیر 50 میلی ثانیه برای اغلب افراد قابل توجه نیست اما داستان برای گیمرها فرق می کند و همیشه دنبال تلویزیون های با کمترین تاخیر ورودی هستند. بهترین راهکار برای کاهش تاخیر ورودی استفاده از حالت های Game Mode و یا PC Mode است.

مشاوره رایگان خرید لوازم خانگی از بانه

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما