رزولوشن چیست؟ | تفاوت فول اچ دی، UHD و 4K و 8K در چیست؟

رزولوشن چیست؟ | تفاوت فول اچ دی، UHD و 4K و 8K در چیست؟

اهمیت موضوع

رزولیشن یعنی چه و چه اهمیتی دارد؟ آیا جزء فاکتورهایی است که هنگام خرید تلویزیون باید به آن توجه کرد؟ یا صرفا جزء مشخصات فنی تلویزیون است؟
این قبیل سوالات در مورد رزولوشن زیادند و از آنجا که بسیاری از مشتریان در این مورد سوال می پرسند فروشگاه بابیروز تصمیم گرفت که در این مطلب به این سوالات پاسخ دهد.

رزولوشن چیست
 

رزولوشن چیست ؟

در یک جملۀ مختصر و به عبارتی بسیار ساده، رزولیشن تعداد پیکسل هایی است که برای تهیۀ یک تصویر استفاده می شود و رابطۀ مستقیم بین تعداد این پیکسل ها با کیفیت تصویر وجود دارد. صفحه نمایش های با رزولوشن بالا امکان مشاهدۀ جزئیات دقیق تر را برای شما فراهم می کند.

و پیکسل چیست؟
پیکسل اساسی ترین و کوچکترین عنصر تشکیل دهنده تصویر است. در واقع هر تصویری از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی نقطه تشکیل می شود که این نقطه ها همان پیکسل هستند. رزولوشن به تعداد پیکسل های قرار گرفته در هر دو جهت افقی و عمودی اطلاق می شود. شاید برایتان سوال باشد پیکسل چقدر بزرگ است؟ اندازۀ پیکسل به وضوح  یا رزولوشن صفحه نمایش بستگی دارد و نمایشگرهای با وضوح متفاوت دارای اندازه پیکسل متفاوت هستند.

با توجه به این تعداد پیکسل ها نام های متفاوتی برای رزولوشن های موجود در نظر گرفته شده است که در جدول زیر تمام آنها را آورده ایم:

 

نام رزولوشن

نام های رایج دیگر

تعداد پیکسل در عرض

تعداد پیکسل در ارتفاع

رسانه های رایج

480p

استاندارد

720

480

DVD
کانال های استاندارد

720p

HD
HD Ready

1280

720

کانال های HD

1080p

Full HD
FHD

1920

1080

بلو-ری
کنسول های بازی

4k

2160p
Ultra HD
UHD

3840

2160

پخش زنده
بلو-ری
بازی های 4K

8k

8K UHD
UHD-2

7680

4320

فعلا هیچ

 

این در حالی است که رزولوشن تنها عامل دخیل در کیفیت تصویر نیست، رزولوشن مهم است و اکثر مردم متوجه تفاوت تلویزیون های با رزولوشن یا وضوح بالا و تلویزیون های با وضوح پایین هستند؛ اما تنها فاکتور نیست. بجز رزولوشن تلویزیون، باید به رزولوشن محتوا نیز توجه شود مثلا فیلمی که Full HD ضبط شده است اگر در تلویزیون 4K پخش شود به 4K تبدیل نمی شود! تلویزیون شما هنگامی بهترین ظاهر را دارد که محتوایی با وضوح تصویر برابر با تلویزیون را نمایش دهد. یعنی اگر تلویزیون فورکی است محتوا نیز باید فورکی باشد و.. ، پس به همان اندازه که رزولوشن تلویزیون مهم است رزولوشن محتوا نیز مهم است.

چرا رزولیشن مهم است ؟

ارتقاء رزولوشن یا وضوح تلویزیون همیشه لازم نیست. بسته به اندازۀ تلویزیون شما و فاصله ای که از آن می نشینید ممکن است ارتقا به یک تلویزیون فورکی در جزئیات تفاوتی ایجاد نکند. یک انسان نرمال با دید 20/20 تنها می تواند جزئیات 1/60 درجه را از یکدیگر تشخیص دهد. به همین دلیل نزدیک نشستن به تلویزیون مشاهده نواقص موجود در وضوح تصویر را آسان تر می کند و اصلا توصیه نمی شود که در فاصله های نزدیک بنشینید.

سایز تلویزیون نیز یک فاکتور مهم در رزولوشن است. یک تلویزیون 65 اینچ و یک تلویزیون 32 اینچ می توانند وضوح یکسانی داشته باشند، اما به دلیل تفاوت اندازۀ آنها، از آنجا که همان تصویر روی یک صفحۀ بزرگتر کشیده می شود پس پیکسل ها در تلویزیون بزرگ، بزرگتر هستند.

داده های فوق به این معنی است که شما باید در فاصلۀ نزدیکتر از 7 فوت از یک تلویزیون 55 اینچی بنشینید تا متوجه پیکسل های فردی شوید؛ همچنین به این معنی است که اگر در هر مسافتی بیشتر از 7 فوت بنشینید شما نمی توانید تفاوت بین تلویزیون فورکی و فول اچ دی را احساس کنید.

در مورد تلویزیون های 2019 با کیفیت 8K این مساله بسیار مهم تر می شود، یعنی برای اینکه تفاوت بین 8K و 4K را ببینید باید در 4 فوتی یک تلویزیون 65 اینچ بنشینید! و این فاصلۀ بسیار نزدیک، اصلا راحت نیست و آزار دهنده است.

رزولوشن تلویزیون چیست

تفاوت رزولوشن های صفحه نمایش

رزولیشن های صفحه نمایش بسیار متنوع هستند، 480 ، 720 ، فول اچ دی یا 1080 و فورکی و.. که اهمیت بالایی نیز دارند و اگر بخواهیم یک تجربۀ تصویری تمام عیار و شگفت انگیز داشته باشیم باید آنها را با هم مقایسه کنیم و تفاوت های آنها را بدانیم.

مقایسه رزولوشن 720p و 1080p :
720p دارای 720*1280 پیکسل است که بصورت عمودی و افقی در سراسر صفحه نمایش قرار دارند. اما 1080 یا همان Full HD دارای 1080*1920 پیکسل است و این تعداد پیکسل بیشتر می تواند تصویر را بسیار واضح تر، دقیق و صاف نشان دهد.
تفاوت مشخص این دو رزولوشن در تعداد پیکسل های آنهاست. تلویزیون های 720 بااینکه هنوز بصورت انگشت شمار در بازار وجود دارند اما رو به انقراض هستند و پرفروش ترین و رایج ترین رزولوشن فعلی بازار 1080 یا همان فول اچ دی است.

مقایسه رزولوشن 720 و فول اچ دی

مقایسه رزولوشن 1080 و فورکی :
فورکی یا 4K که بیشتر به آن الترا اچ دی (Ultra HD) می گویند صفحه نمایشی با 2160*3840 پیکسل است. وقتی از 4K صحبت می کنیم در مورد بهترین ، جدیدترین  و پیشرفته ترین رزولوشن موجود داریم صحبت می کنیم. تلویزیون 4K دقیقا 4 برابر تلویزیون فول اچ دی کیفیت تصویر دارد. پس اگر می خواهید تجربۀ تماشای بهتری داشته باشید یک تلویزیون 4K از هر نظر بی ایراد است و تصاویر واضح تر با کیفیت بی نظیر به شما ارائه می دهد.

مقایسه تلویزیون فول اچ دی و فورکا

مقایسه رزولوشن 4K و 8K :
همانطور که گفتیم وضوح فورکی یا UHD می تواند کیفیت تصویر واضح تری ایجاد کند و مخصوصا علاقه مندان به تماشای فیلم از طرفداران سرسخت تلویزیون فورکی هستند چون فورکی امکان بزرگنمایی را بدون هیچ گونه افت کیفیتی فراهم می کند.

وضوح 8K نیز دارای 4320*7680 پیکسل است و اولین تلویزیون 8K در سال 2012 توسط شارپ رونمایی شد و تا امروز که وارد 2019 شده ایم تلویزیونی با این وضوح تولید نشد چون از آن استقبال نشد چون بزرگترین مشکل 8K این است که تقریبا هیچ منبع سخت افزاری و پشتیبانی نرم افزاری برای آن وجود ندارد و برای تولید تلویزیون های 8K باید فناوری های زیادی توسعه یابند.
در این چند روز اخیر بعد از این وقفه طولانی از 2012 تا کنون، برای دومین بار تلویزیون 8K از سوی سامسونگ روانه بازار شد. تلویزیون 65 اینچ Q900 که فعلا جزئیات آن در دسترس نیست.

نکته بابیروز: بد نیست بدانید که صرفا پیکسل های بیشتر به معنای بهتر شدن تصویر نیستند، عوامل زیادی وجود دارند که بر کیفیت تصویر تاثیر می گذارند مانند کنتراست و رنگ، که بسیار مهم هستند.

رایج ترین رزولیشن برای تلویزیون

امروزه اکثر تلویزیون های موجود در بازار دارای وضوح 4K هستند. از تلویزیون های کوچک و ارزان قیمت گرفته تا پیشرفته ترین تلویزیون های 100 اینچ LED ، OLED یا QLED . امروز دیگر کمتر کسی سراغ تلویزیون های Full HD را می گیرد ( مگر کسانی که تلویزیون سایز کوچک بخواهند ) تقریبا تمام کسانی که از 43 اینچ به بالا تلویزیون می خرند سراغ 4K می روند.

یکی دیگر از رزولوشن های موجود 720p است که هنوز هم منقضی نشده و چند تلویزیون 720 در بازار وجود دارند اما پیدا کردن آنها راحت نیست. فقط تلویزیون های بسیار کوچک (معمولا کوچکتر از 32 اینچ ) با این وضوح قابل یافت هستند که هم بسیار ارزان قیمت هستند و هم کیفیت پایینی دارد.

در مورد تلویزیون 8k نیز بدانید که این تلویزیون ها در حال حاضر بسیار گران هستند و از آنجا که محتوای 8k فعلا بسیار کم است در حال حاضر ارزش خریدن ندارند. همانطور که قبلا هم گفتیم رزولوشن محتوا به اندازۀ رزولوشن تلویزیون مهم است.

صفحه نمایش های با وضوح بالا به شما امکان می دهند جزئیات دقیق تری را در محتوای مورد علاقه تان مشاهده کنید، اما آنها فقط می توانند اطلاعاتی را که به آنها داده می شود نمایش دهند، بنابراین این تلویزیون ها برای محتواهایی مناسبند که وضوح آنها دقیقا برابر با وضوح تلویزیون باشد. گرچه صفحه های با وضوح بالاتر در سال های اخیر بسیار محبوب تر شده اند اما چندین سال طول می کشد تا محتوای آنها تولید و وارد بازار شود. محتوای آنلاین مانند Netflix اولین شبکه هایی بودند که محتواهایش به 4k ارتقا یافت و بعدا دیسک های بلو-ری و کنسول های بازی نیز ناچار به ارتقاء به فورکی شدند.

جمع بندی و توصیه های بابیروز

وضوح یا رزولوشن یا رزولیشن تلویزیون یکی از مهم ترین جنبه هایی است که کیفیت تصویر آن تلویزیون را تعریف می کند. اما رزولوشن تنها عامل نیست! وضوح تلویزیون به وضوح و کیفیت محتوایی که دارید و همچنین فاصله و موقعیتی که از آن تماشا می کنید بسیار وابسته است. اگر در فاصلۀ دور از تلویزیون می نشینید تشخیص تفاوت ها تقریبا غیر ممکن است، همین موضوع در مورد خود محتوا نیز صدق می کند یعنی استفاده از یک تلویزیون 4k برای تماشای محتوای HD اصلا منطقی نیست و فقط الکی هزینه کرده اید. پس قبل از خرید حتما این نکات را مورد توجه قرار دهید. اگر باز هم نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص خرید تلویزیون داشتید می توانید با بابیروز تماس بگیرید و از مشاورۀ رایگان کارشناسان فروش آن بهره ببرید.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما