کدام گاز مبرد بهتر است؟ R22 ، R410a ، R32 ، R290 ؟؟

کدام گاز مبرد بهتر است؟  R22   ، R410a ،  R32 ، R290 ؟؟

اهمیت موضوع گازهای مبرد

برای یک کولرگازی اسپلیت کدام مبرد مناسب است؟  R22   ، R410a ،  R32 ، R134، R290؟ این ها همگی گازهای خنک کننده هستند اما تفاوت آنها در چیست؟ چرا R410a به R22   برتری دارد؟ بهترین کدام است؟ این برتری به چه لحاظی است؟ مصرف انرژی کمتر یا ....

در این پست برآنیم پاسخ این قبیل سوالات را بیاوریم تا شما خریدار گرامی بهترین خرید ممکن را داشته باشید.

مبرد ، سرد کن یا خنک کننده به مایع/گازی گفته میشود که در سیستم کولرگازی و یخچال ها استفاده می شود. بدون این مبرد، کولرگازی و یخچال و بطور کلی هر فناوری خنک کننده ای امکان کار کردن ندارند.

اسپیلیت ها یا به اختصار AC ها داخل کویل کندانسور خود حاوی مبرد هستند و عملکرد آنها به این صورت است که گرما را از اتاق شما جذب و به محیط بیرون (محیط زیست) پس می دهند. همانطور که این مبردها گرما را جذب میکنند یک تغییر حالت از مایع به گاز انجام می شود و هنگامی که کمپرسور فشرده می شود آن را به مایع برمی گرداند.


انواع مبرد

افرادی که دهه 1980 و اوایل دهه 1990 را دیده اند، به این واقعیت که آب و هوا بسیار پایدار تر از آن بود که در حال حاضر هست، متقاعد خواهند شد. امروزه رفتارهای اقليمی نامنظم به تابستان های گرم تر از دهه 1980 منجر شده است. شما می توانید علت این همه تغییرات را به عامل «گرمایش جهانی» مربوط کنید که یکی از دلایل مهم گرمایش جهانی تخریب لایه اوزون است.

انواع گازهای مبرد

بیایید نگاهی به شایعترین مبرد های مورد استفاده در AC ها در طول این سالها داشته باشیم.

1- کلروفلوئوروکربن ها (CFCs)

تولید CFCها از جمله R12 در سال 1994 متوقف شده است، زیرا CFC ها یکی از دلایل اصلی اثرات گاز گلخانه ای و از بین بردن لایه اوزون هستند.

2- هیدروکلروفلوئوروکربن ها (HCFCs)

R22  شایع ترین مبرد نوع HCFC است که در AC ها استفاده می شود. در اواخر دهه 1990، CFC ها توسط هیدروکلروفلوئوروکربن ها (HCFC) جایگزین شدند. این در حالی است که متاسفانه در برخی کشورها هنوز هم از CFCها استفاده می شود.

R22 فقط کمی از CFCها بهتر است! در حالیکه بشدت برای محیط زیست مضر است و همانگونه که در جدول بالا آورده ایم دارای توانایی تخریب لایه ازن است. HCFCها که R22 را نیز شامل میشد باید جایگزین می شدند که این حداقل 4 الی 5 سال زمان میبرد.

پس هنگامی که یک کولرگازی و یا یخچال را خریداری می کنید، به جزء بیرونی آن نگاه کنید و اگر R22 روی آن ذکر شده باشد، آن را انتخاب نکنید. R22 یک مبرد و در عین حال مخرب! که به محیط زیست واقعا آسیب می رساند.

3- هیدروفلوئوروکربن ها (HFCs)

HFC ها ( R410a ، R32، R134 )  بهتر از HCFC هستند و لایه اوزون را تخریب نمی کنند. اما، آنها همچنان پتانسیل گرم کردن زمین را دارند.

توجه داشته باشید که R32 از R410a از نظر میزان گرمایش جهانی بهتر است. اینطور نیست که بگوییم هر گازی که در دسته بندی HFC قرار گرفت عالی است و دوستدار محیط زیست است! حتی R410a و R32 نیز به نوبه خود به محیط زیست لطمه میزنند اما به جرات میتوان گفت که بسیار بسیار بهتر از R22 هستند..

4- هیدروکربن ها (HC)

در حال حاضر، مبردهای مناسب برای تهویه مطبوع ، R290 (پروپان) و R600A (ایزو بوتان) هستند. پتانسیل گرمایش جهانی هردوی این گازها 3 است و هر دو آنها دارای اثر صفر بر تخریب لایه اوزون هستند. هر دو مبرد R290 و R600A دارای انرژی کارآمدی هستند و جزو مبردهای سبز هستند. 

Daikin، یکی از لیدرهای تولید کننده AC، هم اکنون از مبرد R32 استفاده می کند که دارای GWP (Global warming potential) یا همان پتانسیل گرم شدن زمین 675 است. همانگونه که در جدول بالا گفتیم مبرد R32 دارای GWPی 3 برابر کمتر از R410a است. پس R32 کارآمدتر از R410a است اما دو مبرد R290 و R600A  از R32 بهترند.

در حال حاضر، شرکت هایی همچون میتسوبیشی، هیتاچی، پاناسونیک، توشیبا، شارپ و فوجیتسو و جنرال نیز از مبرد R32  در کولرگازی های خود استفاده می کنند. برای اطلاع از محصولات و کولرگازی های موجود در فروشگاه بابیرُز که از گاز R32 استفاده می کنند با فروشگاه بابیرُز تماس بگیرد. بهترین ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

تا امروز مبرد R290 با WGPی 3 سبزترین مبرد عنوان شده است که کمترین تاثیر را بر محیط زیست دارد.

مسئولیت ما

اما علل تخریب لایه اوزون چیست؟

علل مختلفی برای تخریب لایه ازن وجود دارد مانند افزایش خودرو، افزایش آلودگی محیطی توسط صنایع و استفاده از کلروفلوئوروکربن ها (CFC) در خنک کننده ها و مبرد ها از جمله کولرگازی. با این حال حضور CFCها در صحنه داخلی و صنعتی به طور مداوم تثبیت شده است. پس جای تاکید بیشتر بر تولید دستگاه های سازگار با محیط زیست وجود دارد.

مسئولیت ما در این میان چه میتواند باشد؟

ما مسئول امنیت نسل های آینده هستیم و کاهش دادن گرمایش جهانی و حذف تخریب لایه ازن باید تلاش ما باشد.

برای رسیدن به این هدف، ما باید از AC ها و یخچال هایی با مبرد های سازگار با محیط زیست مانند R410a و R290 و R600A استفاده کنیم. همانطور که میدانید ما روز به روز از این لوازم بیشتر استفاده میکنیم و تقاضا برای چنین AC ها و یخچال و فریزرهایی افزایش می یابد. و اگر ما خواهان باشیم تولیدکنندگان از تولید مبردهای CFC ، HCFC و HFC میگذرند و این امر در کل به نفع محیط زیست است.

محصولات و مشاوره خرید کولرگازی

در فروشگاه بابیرُز انواع کولرگازی با گازهای متنوع و جود دارد، کولرگازی اجنرال و گری و ال جی در صدر این محصولات هستند. اینکه کدام گاز کولرگازی بهتر است مورد بحث قرار گرفته شد و به نتیجه رسید. اما کدام برند کولرگازی بهتر است؟ برای آب و هوای محل زندگی شما کدام برند و کدام مدل کولرگازی مناسب است؟ فروشگاه بابیرُز جوابگوی سوالات شماست، برای دریافت مشاوره خرید کولرگازی با بابیروز تماس بگیرید.

مشاوره خرید کولرگازی

2 دیدگاه

  • امجد روزی طلب
    امجد روزی طلب

    آیا کولرگازی با گاز R32 موجود شده؟ چه شرکتی تولید کرده؟

  • در پاسخ به روزی طلب
    در پاسخ به روزی طلب

    بله کولرگازی با گاز R32 موجود شده و روز به روز تعداد کولرگازی های موجود در بازار با گاز R32 بیشتر میشه. برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

ثبت دیدگاه شما