تکنولوژی QNED ال جی چیست

تکنولوژی QNED ال جی چیست

تکنولوژی QNED الجی

طیف جدیدی از صفحه نمایش های الجی در سال 2022 تحت عنوان QNED در سرتاسر جهان شروع به عرضه می کند. ترکیب جدید و هیجان انگیز الجی از LCD نانوسل و نور پس زمینه LED برای اولین بار وارد بازار می شود که QNED نام دارد اما این QNED چیست؟
نام QNED بسیار شبیه به QLED است که تکنولوژی سامسونگ است و از آنجاکه این دو شرکت رقبای نزدیکی هستند این مقداری گیج کننده است. آیا یکی هستند ؟ آیا الجی از سامسونگ تقلید کرده است؟ آیا اصلا QNED جایگزین OLED خواهد شد؟ در این مقاله به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

QNED الجی، تماشایی ترین تلویزیون

اصطلاح QNED برگرفته از کلمات کوانتوم (Quantum)، تکنولوژی نانوسل الجی (Nanocell)، دیودهای ساطع نور در پس زمینه (Emitting Diodes) است. بطور خلاصه تکنولوژی QNED از 30,000 مینی ال ای دی در نور پس زمینه استفاده می کند که بسیار بیشتر از تعداد موجود در تلویزیون های LCD است. این mini LED ها در کنترل روشنایی و ایجاد کنتراست موثر در مناطق مختلف صفحه بسیار موثر هستند. تلویزیون های کیوند الجی همچنین دارای 2,500 ناحیه برای لوکال دایمینگ هستند و نور را به جایی که باید، در سراسر صفحه نمایش هدایت می کنند.
ال جی ادعا می کند که نور پس زمینه جدیدش که از 30,000 مینی ال ای دی تشکیل شده است در صورت جفت شدن با 2500 ناحیه کاهش نور، اوج روشنایی باور نکردنی و نسبت کنتراست 1: 1,000,000 را تولید می کند. با توجه به تعداد LED های موجود، کنترل کنتراست و روشنایی شبیه به OLED است. پنل OLED می تواند تک تک پیکسل ها را بطور جداگانه روشن خاموش کند که منجر به نسبت کنتراست بی نهایت بین سفیدی و سیاهی مطلق است.

با این اوصاف QNED بهتر است یا OLED ؟

 با توجه به تمایل الجی به تلویزون های OLED معرفی تلویزیون QNED بسیار جالب و جای بحث است! الجی تاکید می کند که QNED جایگزین نیست بلکه زیرمجموعه اولد است. اما ظاهرا الجی می خواهد ارائه LCD های خود را تقویت کند تا از سامسونگ و سایر رقبا جا نماند، چون واضح است که همه خریداران نمی توانند اولد بخرند.
از نظر تئوری ساختار QNED می تواند چگالی عملکردی بیشتری نسبت به همه LED های صفحه تخت به دست آورد. صفحه های پشتی QNED می توانند سطح تابشی به اندازه 10 برابر پنل های OLED داشته باشند که بطور بالقوه بر محدودیت های شدت نور فناوری OLED غلبه می کند. به نظر می رسد حال حاضر تنها ایرادی که می تواند داشته باشد قیمت بالای آن است.

کنتراست قدرتمند به لطف QNED

یک تلویزیون با ویژگی لوکال دایمینگ نور پس زمینه را در نقاط خاصی از صفحه کاهش می دهد. به این ترتیب نواحی تاریک روی صفحه، تاریک تر می شود. تلویزیون های جدید QNED الجی نیز به همین صورت عمل می کنند اما آنها هزاران LED کوچک بعنوان نور پس زمینه دارند. این نور پس زمینه در مناطق کم نور تقسیم می شود. به این معنی که این نور می تواند در تقریبا 3000 مکان مختلف کم شود! نتیجتا تلویزیون QNED الجی قوی ترین کنتراست را خواهد داشت و در یک صفحه تفاوت زیادی بین روشن ترین سفید و تاریک ترین سیاه وجود دارد و این یعنی تماشایی ترین تلویزیون...

ویژگی تلویزیون QNED الجی

تصاویر رنگارنگ به لطف نانوسل کوانتومی

تکنیک دیگری که QNED را خاص می کند ترکیبی از یک لایه «نقطه کوانتومی» و «فیلتر نانوسل» به نام «کوانتوم نانوسل» است. هردوی این تکنیک ها از ذرات ریز استفاده می کنند که اطمینان حاصل می کنند تا حد امکان مناسب ترین رنگ به صفحه نمایش شما می رسد. نانوسل کوانتومی مانند یک فیلتر عمل می کند که ذرات نور غیرضروری را از نور پس زمینه فیلتر می کند. به این ترتیب تصاویر، دارای غنی ترین و خالص ترین رنگ ها خواهند بود.
این تکنیک همراه با mini LED باعث ایجاد بالاترین روشنایی می شود و به لطف هردوی اینها شما دیگر بازتاب های زیادی را روی صفحه نمایش نخواهید دید.

تلویزیون qled سامسونگ بهتر است یا qned الجی

مزایای QNED

چگونه می توانید در عمل متوجه QNED شوید؟ به دلیل روشنایی بالا و کنتراست قدرتمند، این تلویزیون ها برای تصاویر HDR بسیار مناسب هستند. به لطف تفاوت زیاد بین نواحی روشن و تاریک صفحه، یک تلویزیون کیوند جزئیات دقیق تر و ظریف تری را در سایه ها نشان می دهد. روشنایی بالا همچنین باعث می شود که بازتاب های زیادی روی صفحه نمایش مشاهده نشود. به این ترتیب می توانید به راحتی فیلمی با صحنه های تاریک را در اتاقی روشن یا در طول روز تماشا کنید.

لیست تلویزیون های QNED الجی

الجی تاکنون از 4 تلویزیون QNED رونمایی کرده است که به زودی در بابیروس برای فروش موجود خواهند شد. نام این تلویزیون ها QNED85 ، QNED90 ، QNED95 و QNED99 است که 99 و 95 دارای کیفیت تصویر 8K و QNED85 و QNED90 دارای کیفیت تصویر 4K هستند که در سایزهای 65 و 75 و 86 اینچ عرضه خواهند شد. نرخ رفرش تصویر این تلویزون ها متفاوت است (60 یا 120 هرتز) و در مدل های 4K پردازنده آلفا7 و در مدل های 8K پردازنده آلفا9 به کار برده شده است.

تلویزیون کیوند 65 اینچ الجی مدل QNED90VPA

تلویزیون کیوند 55 اینچ الجی مدل QNED806QA

تلویزیون کیوند 65 اینچ الجی مدل QNED806QA

تلویزیون کیوند 55 اینچ الجی مدل QNED90VPA

تلویزیون کیوند 75 اینچ الجی مدل QNED966PA

تلویزیون 65 اینچ کیوند الجی مدل QNED876QB

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما